Tips voor een goede stoelgang

Text

1. Eet meer vezelrijke voedingsmiddelen en meer gevarieerd!

Voor regelmatige ontlastingen moet de darm voldoende gevuld zijn en moet de spijspap de juiste (zachte) consistentie hebben. Hoe groter de hoeveelheid onverteerbare plantaardige vezels in de voeding, hoe groter het stoelgangvolume. Dit stimuleert de darmen door te rekken, waardoor de stoelgang wordt voortgestuwd en uiteindelijk gemakkelijk wordt uitgescheiden.
 

2. Beweeg regelmatig!

Hoe minder u beweegt, hoe minder de darmen bewegen. De snelheid waarmee de spijspap door de darmen gaat, neemt af. En als de darmtransit trager verloopt, wordt er te veel water aan de spijspap onttrokken en wordt de stoelgang minder zacht en minder volumineus, wat dan weer de ontlasting bemoeilijkt. Voor een optimale werking van de darmen, moeten we meer bewegen.
 

3. Drink minstens 2 liter per dag!

Omdat water uiterst belangrijk is en ons lichaam zich moet beschermen tegen uitdroging, wordt water onttrokken aan de spijspap in de dikke darm. Als de vochtopname via voedsel en drank ontoereikend is, wordt de stoelgang steviger en uiteindelijk zelfs hard. U zou dagelijks ten minste twee liter moeten drinken.
 

4. Geef stress geen kans en doe ontspanningsoefeningen!

Omwille van diverse redenen (stress, tijdsgebrek, ...) gaan we niet altijd naar het toilet wanneer dit zich aandient. Naar het toilet gaan, is iets dat we nochtans kunnen kiezen. Als we een bezoekje aan het toilet uitstellen, dan blijft de stoelgang langer in de darmen. Het wordt dikker en op een bepaald moment voelen we zelfs niet langer de aandrang om naar het toilet te gaan, met alle gevolgen van dien.
 

5. Informeer bij uw arts of apotheker naar de effecten van geneesmiddelen op de darmen!

Heel wat geneesmiddelen kunnen constipatie veroorzaken en/of erger maken. Vraag ernaar bij uw arts of apotheker.